Úzkost z koronaviru a následků nouzového stavu: co může pomoci

Obáváte se koronaviru nebo následků, které může mít nouzový stav? Denně se dozvídáte spousty informací, které vás znepokojují? Tato pravidla vám pomohou tuto situaci zvládnout.

Pozor na katastrofické scénáře
Pokud se budete ve svých myšlenkách neustále věnovat katastrofickým scénářům, ničemu tím nepomůžete. Tím spíš, že vůbec nemusejí nastat. Chcete-li se na ně soustředit, vyhraďte si určitou část dne, třeba půl hodiny, kdy je budete aktivně řešit. Pak se věnujte něčemu jinému. Stejně tak pracujte s informacemi – zprávy nemusíte sledovat po celý den, stačí se podívat na jejich souhrn.
 
Soustřeďte se na to, co můžete udělat sami
U řady krizových situací platí, že na nás doléhá pocit, že je nemůžeme sami změnit. Právě proto učí armáda vojáky, že válku nedokážou vyhrát sami a hned - musí začít po částech a sami u sebe. Pokud vás tedy současná situace trápí, spíš se zamyslete nad tím, jestli máte potřebné vybavení, zda dodržujete pokyny, které vás mohou ochránit…  Tak odvedete práci, na níž máte vliv. Čím dříve se adaptujete na vzniklou situaci, tím lépe ji zvládnete. Pokud je některá z vašich obav reálná, vytvořte si konstruktivní plán, jak postupovat, kdyby opravdu nastala.
 
Dodržujte denní režim
Dodržování denního režimu napomáhá překonat úzkost z nejistoty a nové situace. Nejste nemocní, proto nezůstávejte v pyžamu či posteli, tím byste jen své psychice a tělu dávali najevo, že něco není v pořádku. Udržte si „normálnost“ – v pracovním režimu, chodu domácnosti, stravě, spánku...

Využijte čas
Vezměte tuto dobu jako příležitost na dodělání restů. Budete mít pocit smysluplnosti a karanténa či omezení pohybu vám rychleji utečou. Vytvořte si nové rituály – pište nebo si kreslete deník, věnujte se společným aktivitám s rodinou, čtěte, učte se. Soustřeďte se na jiné aktivity, než je jen sledování internetu či televize. To neznamená, že byste měli přestat vnímat aktuální informace, je ale třeba hledat rovnováhu mezi informovaností a zahlcením.
  
Buďte ve spojení
Volejte svým příbuzným (obzvlášť senioři vás potřebují) a přátelům, nebo se s nimi spojte přes internet.

Relaxace a pohyb snižují úzkost
Dopřejte si více odpočinku. Pokud bydlíte v rodinném domě, využívejte zahradu, jinak choďte na krátké procházky do přírody (samozřejmě za dodržení podmínky nesdružování se a nošení hygienických pomůcek). Zacvičit si můžete i doma – uděláte něco pro své tělo, navíc vyplavené endorfiny podpoří i psychiku. 
 
Nebojujte proti panice alkoholem
Může se vám zdát, že proti úzkosti alkohol pomáhá. Jeho účinek je ale jen krátkodobý a dlouhodobě spíš úzkost prohlubuje. Zkuste najít jiné způsoby – od relaxace a cvičení po nové rituály.
 
Uvědomte si, že to je jen dočasné
Možná se vám podaří ze současné situace získat i něco pozitivního, třeba si odpočinout nebo vyřešit dlouhodobé resty. Tak či tak, počítejte s tím, že karanténa a nouzový stav za nějakou dobu skončí.

Pokud si se svou úzkostí nevíte rady, kontaktujte svého terapeuta nebo krizovou linku.
Akademické psychologické pracoviště poskytuje služby pro studenty i zaměstnance AVU tyto dny prostřednictvím emailu a telefonu:
email:  psycholog@avu.cz (nonstop) 
telefon:  775 893 081 (středa + pátek  9 – 18 hod.) 
 
Zdarma můžete využít i další psychologické služby:  
Linka první psychické pomoci (nonstop) – 116 123
Psychologická poradna studentů UP v období nouzového stavu v ČR – pro občany ČR prožívající   těžkosti v souvislosti s momentální pandemií  up.intervence@gmail.com nebo Skype (účet UP Intervence)
Psychologické konzultace po Skypu: konzultaceonline@seznam.cz

Na Facebooku můžete navštívit skupinu Psychicky v pohodě v době koronaviru. https://www.facebook.com/groups/psychicky.v.pohode.v.dobe.koronaviru
 
Připraveno s využitím materiálů neziskové obecně prospěšné organizace RENADI a Armády České republiky.