Re: umělecký výzkum - doktorandské symposium AVU 2020

24. – 27. 11. 2020

Letošní formát výročního cyklu přednášek pro doktorandskou i širší komunitu AVU se zaměří především na téma výzkumu v umění. Úvodní přednášky se zhostí prof. Florian Dombois, umělec a profesor Zurich University of the Arts, v následujících dnech jsou na programu přednáška „Inspirativní nedorozumění“ Barbory Klímové (Atelier Environment FaVU VUT Brno) a „Mikroskop a dalekohled času“ Zbyňka Baladrána (Displej – sdružení pro výzkum a kolektivní praxi).

Sympozijní týden zakončí meziinstitucionální setkání „Umělecký výzkum a kam s ním?“, do něhož jsou vedle AVU zapojeny i další vysoké umělecké školy (AMU, UMPRUM, JAMU). Volně se k rámci symposia pojí také seminář pro školitele doktorandů AVU vedený Henkem Slegerem (Utrecht Graduate School of Visual Art and Design), který se bude konat 2. 12.
 
Akce probíhá on-line v prostředí MS Teams (ZDE). Meziinstituční panel disponuje vlastní on-line místností (odkaz v podrobném programu níže).
 
Program
Út 24. 11., 17−19hod – prof. Florian Dombois: Triple Instruments. Or: What is research for? (přednáška)
St 25.11. - 17.30−19hod Barbora Klímová: Inspirativní nedorozumění (přednáška)
Čt 26. 11. - 17.30−19hod - Zbyněk Baladrán – Mikroskop a dalekohled času (přednáška)
Pá 27. 11. - Umělecký výzkum a kam s ním? – pracovní kolokvium AMU, AVU, JAMU a UMPRUM
2. 12. Henk Sleger - workshop pro školitele: TBA ​

 
ANOTACE
 
Florian Dombois
Triple Instruments. Or: What is research for?
Connect a string instrument on the ground to an airborne kite by a piano wire. Play the instrument and fly the kite. Hear how sound waves are transmitted through the instrument’s soul from earth to sky and sky to earth.
 
When we talk about research in the arts, we should ask: for whom are we researching? Who picks up, what we deliver? What are the results of a PhD good for, who can continue with them? What for? What are the chances of thinking research in the arts and for the arts? Research by artists for artists? 
 
Let's see research as a social practice within a "discipline", as a format of exchange amongst professionals and develop from there on our melody.
 
Florian Dombois ( *1966, Berlin ) is an artist who has focused on time, labilities, wind and tectonic activity. 2003-2011 he was the founding director of Y (Institute for Transdisciplinarity) at Bern University of the Arts and has been a professor at the Zurich University of the Arts, Switzerland, since 2011. 
He has supervised PhD candidates in collaboration with University of Art and Design Linz, University of Music and Performing Arts Graz, University Bonn, University Antwerp, University of the Arts Helsinki. 2010 he received the German Sound Art Prize. 2017 he was shown in the Research Pavilion in Venice. 
http://floriandombois.net
 
Zbyněk Baladrán
Mikroskop a dalekohled času
Retrográdní pokus o metodologickou analýzu umělecké praxe na příkladu několika vlastních děl. Je společenská odpovědnost jediným axiomem umělecké práce? Nebo je to novost, ozvláštnění? A nebo to je jedno a o všem rozhodne nakonec trh, který určí co je důležité a vše ostatní se může propadnout do propadliště dějin?
 
Barbora Klímová
Inspirativní nedorozumění
V přednášce bude Barbora Klímová v návaznosti na svoji uměleckou práci mluvit o zkušenosti s mezigeneračním dialogem, o spolupráci se staršími umělci a umělkyněmi a o úloze nedorozumění v tomto rámci – a v této souvislosti se bude zamýšlet nad médiem uměleckého výzkumu. Účastníky přednášky předem prosíme, aby si připravili volný list papíru (může být i popsaný, pokreslený).​
UMĚLECKÝ VÝZKUM A KAM S NÍM
27. 11. 10−13hod na MSteams (odkaz ZDE, kód: jq12fit).
 
Pracovní on-line kolokvium se koná jako jeden z výstupů společného projektu AMU, AVU, JAMU a UMPRUM Analýza a definování specifik a rozvojových možností UVŠ (uměleckých vysokých škol) ve výzkumné činnosti.
 
10.00 Ondřej Buddeus – Magda Stanová (AVU) Zpráva o uměleckém výzkumu na AVU
10.30 Zdeněk Bezecný (UMPRUM) Umělecký výzkum na Vysoké škole uměleckoprůmyslové
11.00 Filip Suchomel − Jan Jiřík (AMU) Aktivity spojené s uměleckým výzkumem na AMU
11.30 Marek Hlavica (JAMU) Kritéria hodnocení uměleckého výzkumu
 
12.00 – 13.00 společná diskuze
Existuje obecná definice uměleckého výzkumu napříč uměleckými obory?
Jaká jsou kritéria kvality uměleckého výzkumu?
Problematika financování uměleckého výzkumu!